وقاتون
یعنی کسانی که برای ظهور، وقت تعیین می کنند.امام باقر(ع) در پاسخ به کسی که پرسید: آیا برای ظهور، وقت تعیین شده است؟سه بار فرمود:«کذب الوقاتون»(کسانی که زمان تعیین می کنند دروغ گویند)(1)امام صادق(ع)نیز در پاسخ همان پرسش،چنین گفت.
یعنی کسانی که برای ظهور، وقت تعیین می کنند.امام باقر(ع) در پاسخ به کسی که پرسید: آیا برای ظهور، وقت تعیین شده است؟سه بار فرمود:«کذب الوقاتون»(کسانی که زمان تعیین می کنند دروغ گویند)(1)امام صادق(ع)نیز در پاسخ همان پرسش،چنین گفت.
یکی از زنانی است که طبق روایتی از امام صادق(ع)،جزو یاران حضرت مهدی(عج) خواهد بود.وی همسر هارون الرشید و از شیعیان بوده است.هنگامی که هارون الرشید از اعتقادات او آگاه شد،سوگند یاد کرد که او را طلاق دهد،او به انجام کار های نیک معروف بود.در زمانی که یک مشک آب در مکه یک دینار طلا ارزش داشت،اوحجاج و شاید همه مردم مکه را سیراب کرد.او با کندن کوه ها و احداث تونل ها،آب را از خارج حرم به حرم آورد.زبیده صد کنیز داشت که همگی حافظ قرآن بودند و هر کدام موظف بودند روزانه یک دهم قرآن را بخوانند،به گونه ای که از منزل مسکونی او صدای قرآن، همانند زنبور های عسل بلند بود.
تقنیح المقال،ج3،ص70
خداوند در دوران حضرت مهدی(عج) به چرخ فلک فرمان می دهد که آرام تر بگردد،که مقدار یک روز در روز های او مانند ده روز از روز های ما است،و هر ماهی با مقدار ده ماه و هر سالی به مقدار ده سال از سال های ماست.(1)
از امام ششم پرسیدند: سال ها چگونه طولانی می شود؟فرمود:« خداوند تبارک و تعالی دستوذ می دهد که آرام تر گدرش کند.با کند شدن چرخ گردون روز ها سال ها و ماه ها طولانی می شود.عرض کردند:دانشمندان می گویند:اگر گردش فلک تغییر یابد تباه می شود.فرمود:آن سخن ملحدان است،اما مسلمانان راهی به این حرف ها ندارند.خداوند برای رسول گرامیش ماه را شکافت(شق القمر)، پیش از او برای یوشع ابن نون،خورشید را برگرداند(رد شمس)،و از دراز شدن روز های قیامت خبر داد که هر روزش به مقدار هزار سال از سال های دنیاست.»(2)
1.غیبة طوسی،ص283.
2.بحار الانوار،جلد52،ص339.
روایات گوناگونی در مورد روز قیام حضرت مهدی(عج) وجود دارد.در برخی از «نوروز» به عنوان روز آغاز قیام یاد شده است.برخی احادیث روز «عاشورا» را روز قیام ذکر کرده و تعدادی از روایات روز«شنبه» و در تعدادی دیگر، «جمعه» روز قیام تعیین شده است.
در هم زمانی نوروز با عاشورا اشکالی به نظر نمی رسد و یکی شدن این دو روز ممکن است و هم زمانی این دو روز با جمعه یا شنبه نیز ممکن است.اما آنچه مورد مشکل است ذکر دو روز هفته(جمعه و شنبه) به عنوان روز قیام است.اگر سند این روایات صحیح باشد، در این صورت احادیثی که جمعه را روز ظهور حضرت تعیین کرده است، بر روز قیام و ظهور حمل می شود و روایاتی که شنبه را روز قیام می دانند بر استقرار و تثبیت نظام الهی و نابودی مخالفان تفسیر می شود.اما روایاتی که شنبه را روز قیام می دانند از نظر سند مورد تأمل است.
چشم اندازی به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)،نجم الدین طبسی،ص63