موعودنامه

موعودنامه

أین الطالب بدم مقتول بکرببلا

دانلود کتاب النجم الثاقب برای موبایل

این کتاب از بهترین کتاب های مهدویت میباشد که توسط مرحوم محدث نوری به رشته ی تحریر در آمده است.هم اکنون شما می توانید آن را از وبلاگ موعود نامه دانلود کرده و استفاده نمایید.با صلوات بر محمد و آل محمد

دانلود


امام مهدی (عج) در قرآن

امام مهدی (عج) در قرآن

اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق و عدالت بر باطل و ستم و برپایی تمام ارزش‌های انسانی به دست مبارک «مهدی» اندیشه­ای است که همه گروه‌های مسلمان‏، آن را باور دارند؛ زیرا ریشه در قرآن کریم دارد؛ اما چرا نام «مهدی» در قرآن نیامده است؟ آیا اگر نام او می­آمد، باور مردم به او عمیق‌تر نمی­شد؟ برای پاسخ به این سؤال، روش­های قرآن مجید را در معرفی انسان‌های خوب و وارسته بیان می‌کنیم. قرآن برای شناساندن این افراد، از سه راه استفاده کرده است...


ادامه مطلب »

آیا ما منتظریم؟

 آیا ما منتظریم؟

انتظار، سرفصل امید به آینده‌ای روشن و مایه عشق و شور و امید و تلاش برای آماده‌سازی خود و جامعه برای آمدن و ظهور امام منتظر است. انتظار، هرگز یك روحیه بازدارنده، فلج‌كننده و یأس‌آور نیست، بلكه موجب دوركردن عنصر بدبینی به آینده، از نهاد انسان در جامعه بشری است. انتظار، معیار ارزش انسان‌ها است. آرزوها و آمال انسان‌ها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد و تعالی آن‌ها است. آرزوهای متعالی، حكایت از كمال روح و رشد شخصیت انسان‌ها می‌كند؛ برعكس آرزوهای حقیر و بی‌ارزش، نشان از بی‌اهمیتی و رشدنیافتگی افراد دارد. آرزوها، انسان را به حركت وا می‌دارد.


ادامه مطلب »

نام و یاد حضرت مهدی(عج)در زیارت عاشورا

يکي از فقرات زيارت عاشوراي حضرت امام حسين (ع) اين جمله مبارکه است:

«وَ اَسئَلهُ اَن يبَلِّغَنِي المَقامَ المَحمُودَ لَکُم عِندَالله وَ اَن يرزُقَنِي طَلَبَ ثارِکُم مَعَ اِمامٍ هُدَي ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم»

من از خداوند درخواست مي کنم که مرا به مقام شايسته و ستوده اي که براي شما در نزد پروردگار است برساند و مرا نصيب کند که در رکاب امام هدايت از خاندان شما که ظهور کرده و به حق نطق مي کند- حضرت مهدي موعود (ع)- خونخواهي شما نموده و انتقام خون بنا حق ريخته شما را بگيرم...


ادامه مطلب »

شعری در مورد امام زمان(عج)

مردم دیده « مشفق کاشانی »
مردم دیده به هر سو نگرانند هنوز                      چشم در راه تو صاحب نظرانند هنوز
لاله ها ، شعله کش از سینه داغند به دشت             در غمت ، همدم آتش جگرانند هنوز
از سراپرده غیبت ، خبری باز فرست                          که خبر یافتگان ، بی خبرانند هنوز
رهروان ، در سفر بادیه حیران تواند                     با تو آن عهد که بستند ، برآنند هنوز
ذره ها در طلب طلعت رویت با مهر                     هم عنان تاخته چون نوسفرانند هنوز
طاقت از دست شد ای مردمک دیده ! دمی            پرده بگشای که مردم نگرانند هنوز


امام عصر(عج) حقیقت آب حیات

وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف انسان كامل عصر ماست و وجود انسان كامل از آن جهت كه مظهر اسم اعظم الهی است، واجد تمام كمالات است و بر همین اساس، امام معصوم مایه تأمین حیات معنوی و سرچشمه آب زندگانی است: (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا)؛(1)خداوند زمین را پس از مردنش زنده می‌كند و زندگی مرهون آب است: (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَیءٍ حَی)(2) و امام معصوم علیه السلام همان چشمه زلالی است كه سرزمین دل‌ها با آن زنده می‌شود.....


ادامه مطلب »

دوران غیبت

پس از آنکه پيشويان هدايتگر ، طي گذشت دو قرن و نيم از عمر رسالت پس از پيامبر (ص) احکام و شرايع دين را تبيين کرده بودند ، و پس از آنکه برگزيدگان امت از طريق جانشينان معصوم پيامبران ، پرچم آنها را بر دوش گرفتند و ريشه هاي شناخت و معرفت الهي در جان هزاران هزار نفر استحکام پذيرفت ، و از پس آنکه جريان مکتبي وظيفه انقلاب بر ضد ستم و طغيان را عهده دار گرديد و در برابر انحرافات اساسي در دين قد علم کرد ، خداوند براي ولي الله اعظم حضرت حجت بن الحسن (ع) غيبت صغري را مقدر فرمود ....


ادامه مطلب »

دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم

امام زمان (ع) در توقيع شريفي مي فرمايد: «هرگاه خواستيد به وسيله ي ما به خداوند بلند مرتبه توجه کنيد و به سوي ما روي آوريد، همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئيد: ... سلامٌ علي آل ياسين.... .»....


ادامه مطلب »

اهميت ياري امام عصر عليه السلام

نخستين مطلبي كه بايد متوجه آن بود ، اهميت ياري امام عصر عليه السلام است خداوند متعال روزي بخش همه‌ي مخلوقات و غني و بي‌نياز است و به هيچ همراهي و كمكي محتاج نيست ،‌هدفي كه خداوند از خلقت جن و انس بيان داشته و آن را « بندگي » خود معين فرموده در حقيقت هدف او نيست ، بلكه نتيجه‌ي مطلوبي است كه بايد مخلوقات مختار به آن برسند . هدف خلقت ، بندگي و سرافكندگي انسان‌ها بوده است و در حقيقت برنامه و دستورالعملي‌ كه با پيگيري آن ميتوانند به سعادت برسند ...


ادامه مطلب »

شعر مهدوی

در دیوان انوار(متوفای837ق)متخلص به قاسمی،غزل بشارت انگبزی وجود دارد که رایحه مهدوی از آن به مشام می رسد.

موسی به کوه طور،به نور عیان رسید      توفیق وصل یار،عنان بر عنان رسید

شادی اهل عالم و،هنگام شادی است     کاندر زمانه،مهدی آخر زمان رسید

آسوده ایم و ظاهر ماشاد و خرم است     چون فیض فضل یار،جهان در جهان رسید(1)


1-سیمای مهدی موعود(عج)در آینه ی شعر فارسی،محمد علی مجاهدی،ص93.


حجة الله

از القاب حضرت مهدی(عج)ذکر شده و به معنی غلبه یا سلطنت خدا بر خدا بر خلایق است،و این سسلطنت به واسطه  آن حضرت به ظهور خواهد رسید.نقش انگشتر آن حضرت((انا حجة الله))است و به روایتی((انا حجة الله و خالصته))و به همین مهر،روی زمین حکومت می کند.(1)


منبع

1-نجم الثاقب،باب دوم


شاید این جمعه بیاید شاید

خبر آمد
خبری در راه است

سر خوش آن
دل که از آن آگاه است


شاید این
جمعه بیاید شاید

پرده از
چهره گشاید شاید


ادامه مطلب »

اشعاری در باب انتظار

تو را كم دارد
بگذار بگويمت، دلم غم دارد
يك عالمه اشك و آه و ماتم دارد
عجّل به ظهور، عصر آدينه ما
اي يوسف فاطمه، تو را كم دارد
¤¤¤
كجائي؟ بين راه؟
جمعه يعني يك هواي غصه دار
جمعه يعني لحظه لحظه انتظار
جمعه يعني يك سما فرياد و آه
جمعه شد آقا كجائي؟ بين راه؟
¤¤¤
يار آشنا
اي پيك راستان، خبر يار ما بگو
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
ما محرمان خلوت انسيم غم مخور
با يار آشنا، سخن آشنا بگو
¤¤¤
سربداران
مسير صبح بهاران كجاست؟
صفاگستر لاله زاران كجاست؟
رگ و ريشه لاله از هم گسست
گل انديشه سربداران كجاست؟
¤¤¤
آفتاب پنهان
در تاك مگر شراب پنهان نشده؟
در غنچه مگر گلاب پنهان نشده؟
اي بي خبران كه منكر صبح شديد
در شب مگر آفتاب پنهان نشده؟
¤¤¤
مؤذن
قيامت قامت و قامت قيامت
قيامت مي كند آن قد و قامت
مؤذن گر ببيند قامتت را
به «قدقامت» بماند تا قيامت
¤¤¤
ذهن شقايق
تو همچو بوي محبت ز پشت پنجره ها
درون ذهن شقايق خطور خواهي كرد
نگاه شوق و اميدم به آن دم صبحي است
كه خاك را به قدومت چو طور خواهي كرد
¤¤¤
خميده ام چو درختي...
اگرچه سوز دل و اشك و آه كم شده است
دوباره پلك دعايم به پات خم شده است
خميده ام چو درختي در آزمايش باد
هزار شاخه خشكيده ام قلم شده است
به بيت بيت غزل هاي شهر سرزده ام
نبودي و دل من باز متهم شده است
به پاي آمدنت مي نشينم اي خورشيد
اگرچه ماه تمامم هلال غم شده است
گذشت خاطره هامان يكي يكي افسوس
سياه مشق كتابم منم منم شده است
حامد انتظام


چشم به راه سپیده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت به خواندن پيامك هايي كه جمعه ها به ياد تو رد و بدل مي كنند مي نشينيم و همصدا با آنان سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

توقعات امام از شیعیان

امام زمام (عج) در توقيعي مي فرمايند:

«تقوا پيشه کنيد، تسليم ما باشيد و کار را به ما واگذاريد که بر ماست شما را از سرچشمه سيراب بيرون آوريم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوي ما بود ... به سمت راست ميل نکنيد و به سوي چپ نيز منحرف نشويد.» (1)

 

آیا تا به حال به توقعات امام زمان(عج)از خودمان اندیشه ایم؟


ادامه مطلب »

تعدادی از آیات قرآن دلالت بر ظهور مهدی و تشكیل دولت كریمه دارد گرچه بیشترین و مهمترین دلیل بر وجود مهدی و قیام اصلاح طلبانه او اخبار و احادیث است كه از زبان پیامبر اسلام و ائمه اطهار در دست ماست ولی طبق احادیث تعدادی از آیات قرآن مجید نیز دلالت بر قیام و انقلاب آن مصلح جهانی دارد .


ادامه مطلب »

انتظار راستین وپاداش آن

امام سجاد (ع)می فرماید:اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظر ظهور او باشند،برتر از مردم هر زمان دیگر می باشند،زیرا خدای تبارک وتعالی به آنها آن قدر عقل،فهم وشناخت عطا فروده است که غیبت امام در پیش آنها مانند حضور شده است.خداون اهل آن زمان را همانند مجاهدانی قرار داده که در محضر رسول اکرم(ص)شمشیر بزنند،آن ها مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان می باشند.


شمایل حضرت

اوصاف آن حضرت با دقت تمام از زبان پيامبر (ص) و ائمه (ع) بيان شده است . شايد فلسفه اين امر بدان جهت بوده که با ذکر اين اوصاف جلوي هر کسي را که قصد داشته ادعاي مهدويت بکند ، بگيرند . چرا که مساله ظهور امام مهدي در آخرالزمان يکي از ضرورتهاي ديني هم شده بود . و از آنجا که فراهم آمدن تمام اين صفات و ويژگيها ، که در روايات اسلامي ذکر آنها رفته ، در شخص مدعي مهدويت امکان ناپذير است بنابراين باعث مي شود تا دروغ او پيش مردم فاش شود .
درباره اوصاف آن حضرت چنين آمده است :
1- رسول خدا (ص) اوصاف حضرت مهدي را چنين مي فرمايد : «مهدي از من است ، او بلند پيشاني است و داراي بيني باريکي است که ميانش اندک برآمدگي دارد . مهدي از فرزندان من است . چهره اش چون ماه تابان است . چشمان گردي دارد . رنگش ، رنگ عربي و بدنش ، بدن اسرائيلي است . صورتش مثل دينار (گرد و سرخ) است . دندانهايش چون اره (تيز و بران) و شمشيرش چون سوزش آتش است».
2- امام علي (ع) نيز در توصيف حضرت قائم چنين مي فرمايد :
«مهدي ديدگاني مشکي دارد و موهايي پر پشت . او داراي چهره سرخ و پيشاني نوراني است . صاحب خال و علامت است . عالمي است غيور که اخبار گذشتگان را داراست . ساحت و درگاهش از همه شما گشاده تر و دانش او را تمام شما افزون تر و بيش تر از همه شما به جاي آرنده صله رحم است . به مرغ (که در آسمان پرواز مي کند) اشاره مي کند و در دستش فرو مي افتد ، و شاخي (خشک) در زمين مي کارد ، سبز مي شود و برگ مي آورد».


3- امام حسين (ع) درباره اوصاف آن حضرت نيز چنين مي فرمايد :


«مهدي را از روي سکينت و وقاري که دارد و همچنين دانش او به حلال و حرام و نيازمندي مردم به او و بي نيازي او از مردم مي شناسيد».


4- امام باقر (ع) اوصاف امام مهدي را چنين بيان کرده است :


«سياهي چشمانش تابنده و پنجه هايش قوي و زورمند است و زانوانش بزرگ و شکمش فربه است . پشت او دو خال است ، خالي به رنگ پوستش و خالي همانند خال پيامبر ، ابروانش به هم پيوسته است ، ديدگانش از کثرت شب بيداري و عبادت آشکار است ، سياهي چشمانش تابنده است . در صورتش اثري (خالي) است ، سينه اش فراخ است ، شانه هايش را (به دو طرف بدنش) رها مي کند و سر استخوانهاي کتفش بزرگ و درشت است».


5- امام صادق (ع) نيز درباره اوصاف آن حضرت فرموده است :


«مهدي خوش سيما ، گندمگون است که به سرخي مي زند ، ابرو کمان و نوراني است و سياهي چشمانش بغايت سياه است ، چشمان فراخ دارد ، بالاي بيني اش برآمده است ، بيني عقابي دارد و پيشاني بلند ، او خاشع است و نازک مثل شيشه ، هيبتش مردم را مي ترساند ، به مردم و دلها نزديک است ، شيرين گفتار و خوش سيماست ، ساقهايش باريک است و بدني نيرومند دارد ، چون بر کوه بانگ زند صخره ها از هم بپاشند و فرو ريزند ، دست بر بنده اي نمي نهد جز آنکه دلش همچون پاره هاي آهن (سخت و نيرومند) مي گردد . نه بسيار بلند بالاست و نه بسيار کوتاه بلکه ميانه قامت است ، سر گرد دارد و سينه ای فراخ ، بلند پيشاني است و ابروهايش پيوسته است ، بر گونه راستش خالي است گويا دانه مشک است که بر قطعه عنبر ساييده باشند».


6- امام رضا (ع) نيز اوصاف امام را چنين بيان کرده است :


«او شبيه من و شبيه موسي بن عمران است . هاله هايي از نور او را احاطه کرده که به پرتو قدس درخشيدن گيرد . داراي اعتدال اخلاق است و رنگي شاداب دارد . در هيبت بدني به رسول خدا (ص) شبيه است . نشانه اش آن است که (از نظر سن) سالخورده است اما سيماي جوان دارد تا آنجا که بيننده او را چهل ساله يا کمتر مي انگارد . ديگر از علايم او آن است که تا گاه مرگ و با وجود گذشت روزها و شبها ، اصلا پير نمي شود»



منبع روایات : کتاب «يوم الخلاص» نوشته کامل سليمان صفحات 51 تا55


زمینه سازان ظهور

انقلاب حضرت مهدی(عج)هم چون دیگر انقلاب ها،بدون مقدمه و زمینه به وجود نمی آید،بلکه در آستانه ظهور،حرکت هایی پا می گیرد و زمینه را برای ظهور آنحضرت فراهم می آورد.بخش عمده ای از روایاتی که درباره رویداد های پیش از ظهور و یاران حضرت مهدی(عج)آمده است،درباره ایران وایرانیان است که با تعبیرات گوناگونی مانند:اهل فارس،عجم،اهل قم،اهل طالقان،اهل خراسان و... بیان شده است.با بررسی این مجموعه روایات به این نتیجه می رسیم که در کشور ایران،پیش از ظهور،نظامی الهی و مدافع معصومین(ع)بر پا می گردد و که مورد نظر امام زمان(عج)است و نیز مردم ایران،نقش عمده ای در قیام آن حضرت دارند.(1)رسول خدا(ص)می فرمایند:((مردمی از مشرق زمین قیام میکنند و زمینه را برای قیام حضرت مهدی(عج)فراهم میسازند.))(2)و نیز می فرمایند:(( پرچم های سیاهی از سمت مشرق خواهند آمد که دل های آن ها همانند پاره های آهن است،پس هر کس از حرکت آننان آگاهی یافت،به سوی آننان برود و با آن ها بیعت کند،هر چند لازم باشد بر روی یخ ها حرکت کند.))(3)امام باقر(ع)می فرمایند:((گویا قومی را می بینم که در مشرق قیام کرده اند وحق ر ا می طلبند،ولی حق را به آنان نمی دهند.بار دیگر طلب می کنند ولی به آنان واگذار نمی کنند.در این حالت شمشیر ها را از نیام کشیده،بر شانه می گذارند که در این هنگام،دشمن خواسته آنان را می پذیرد،ولی آنان نمی پذیرند و قیام می کنند و حق را واگذار نمی کنند، مگر به صاحب امر.کشتگان آنان شهیدند و اگر من آنان را درک می کردم،خودم را برای صاحب این امر آماده می کردم.))(4)

در این روایات،به روشنی از بر پایی قیام ها و انقلاب هایی در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج)خبر داده شده است.همه روایات بر این نکته اتفاق دارند که پیش از ظهور حضرت مهدی(عج)حکومتی به رهبری یکی از صالحان که گمان می رود از فرزندان پیامبر(عج) هم باشد،در ناحیه ی مشرق تشکیل می گردد و زمینه ظهور را فراهم خواهد آورد و این حکومت تا ظهور حضرت مهدی(عج)و تسلیم آن به حضرت ایشان ادانه می یابد.

در زمان ما برخی با استناد به ویژگی هایی که در روایات آمده،انقلاب اسلامی ایران را که در سال 1357 به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید،همان دولتی دانسته اند که زمینه را برای قیام و ظهور حضرت مهدی (عج)آماده می کند.در هر صورت،گر چه قرائن فراوانی این احتمال را قوت می بخشد،ولی دلیل قطعی که ثابت کند منظور از حکومت زمینه ساز،انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)است،در دسترس نیست.(5)


1.چشم اندازی به حکومت مهدی،نجم الدین طبسی،ص58.

2.بحار الانوار،ج51ص87

3.عقد الدرر،ص129

4.بحار الانوار،ج52ص243

5.برترین فرهنگ مهدویت در مطبوعات،ص248


منجی در سایر ادیان

خوشبختانه هنگامى كه به ادیان آسمانى مراجعه مى كنیم، كتب آسمانى را سراسر مملوّ از امید، و سرشار از نویدهاى بهروزى و وعده هاى ظهور آن «مصلح جهانى» مى بینیم، و شاید براى برخى كمى تعجّب آور باشد كه در تمام ادیان و مذاهب بزرگ جهان، اعم از وثنیت، كلیمیت، مسیحیت، مجوسیت و آیین مبین اسلام . . . از مصلحى كه در پایان جهان ظهور خواهد كرد و به جنایتها و خیانتهاى انسانها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانى را، بر اساس عدالت و آزادى بنیان خواهد نهاد، گفتگو شده و برتر و بالاتر از همه، نوید ظهور آن مصلح بزرگ جهان، به خصوص در اسلام و قرآن نیز، به صورتى جامع تر، كامل تر، عمیق تر و جدى تر، مطرح شده است...


ادامه مطلب »

آمادگی برای غیبت

     بعد از امام هشتم،دیگر امامان معصوم برای همگان ظاهر نمی شدند.بلکه فقط برای خواص شیعه آنهم در مواردخاص ظاهر می شدند؛حتی پاسخ سؤالات و رفع نیازمندی های آن ها را غالبا از پشت پرده انجام می دادند،تا شیعیان برای غیبت ولی عصر(عج) آموزش دهند و آماده کنند.در پرتو همین تجربه  و تمرین بود که غیبت امام بر اکثر شیعیان گران نیامد،در صورتی که برای دیگران سخت و دشوار بود؛زیراآنان از چنین دوران تمرین بی بهره بودند.

     هرچه دوران غیبت صغری نزدیک تر می شد،استتار امامان بیشتر می گردید و لذا می بینیم در زمان امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) این مسأله محسوس تر و ملوس تر است.مسعودی می نویسد:((روایت شده که امام هادی(ع)غیر از عده کمی از یاران خود،از نظر اغلب شیعیان غایب بود.موقعی که امر امامت به امام حسن(ع)واگذار شد،آن حضرت با خواص شیعیان خود وغیر آنان از پشت پرده صحبت می کرد علت این که آن حضرت و پدر بزرگوارش این عمل را انجام می دادند،این بود که مقدمه غایب شدن امام زمان(عج)را فراهم کرده باشند تا شیعیان با این موضوع مأنوس شوند و منکر غایب شدن امام نشوند و مردم به پنهان امام عادت کنند.))

 منابع:

1روزگار رهایی،ج1صفحه266

2اثبات الوصیه،ص231


چرا او باید بیاید؟

     هدف از خلقت جهان، رسیدن جهان خلقت به کمال است،و عالم هستی به تکامل نخواهد رسید،مگر آن که هستی عالم بیاید،و بشریت به کمال نمی رسد،تا آن که کمال بشریت ظهور کند،و کمال انسان محقق نخواهد شد،مگر با حضور انسان کامل.


Weblog Themes By Pichak

نويسندگان

لينک هاي مفيد

درباره وبلاگ


ثواب این عمل ناچیز را هدیه می کنم به روح عمویم شهید بحرینی که در سال1361در منطقه دشت عباس به آرزوی دیرینه اش،یعنی شهادت رسید و به اوج ملکوت پر کشید و همچنین شهید منصوری شوهر عمه ام که ایشان هم در اثر اثابت موشک به موتور یدک کش سپاه مفقودالاثر شد.

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 1269
بازدید کل : 38882
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1

Online User