آیه پنجم سوره قصص میفرماید :
و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفو فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین
یعنی اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته است كه بر مستضعفین را زمین منت نهیم و آنها را مشغول مواهب خود نماییم و آنها را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم (و نمكن لهم فی الارض) و آنها را نیرومند و قوی و صاحب قدرت و حكومتشان را مستقر و پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشكریان آنها آنچه را از سوی این مستضعفین بیم داشتند نشان دهیم .
از اول آیه پنجم سوره قصص تا آخر آیه ششم چندین بار جمله فعلیه در غالب فعل مضارع به كار رفته است : «نرید ، نمن ، نجعلهم» كه دو بار تكرار شده است «نمكن و نری» تمام جمله فعل مضارع است و از نظر ادبیات عرب جمله فعل مضارع دلالت بر دوام و استمرار دارد . یعنی سنت و روش من بر این قرار گرفته كه مستضعفین را به قدرت برسانم و این امر اختصاص به بنی اسرائیل ندارد همانطور كه بعد از سرنگونی فرعون بنی اسرائیل توانست تحت رهبریهای خردمندانه موسی بن عمران وارث حكومت ظالمانه فرعونیان شوند و همانگونه كه حضرت محمد حكومت اسلامی تشكیل دارد بر ویرانگر حكومت قیصرها و كسراها شد و حكومت پابرهنه ها را تشكیل داد سرانجام صاحب الزمان (عج) چنین خواهد كرد .
مولا علی در نهج البلاغه در كلمات قصار در كلمه 209 می فرماید :
لتعطفن الدنیا علینا بقد شماسها عطف الضر علی ولدها و تلی *** ذلك و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض . دنیا پس از چموشی و سركشی همچون شتری كه از دادن شیر به دوشنده اش خوداری میكند و برای بچه اش نگه می دارد به ما روی می آورد و سپس همین آیه را تلاوت می كند .
در حدیث دیگری تفسیر نمونه به نقل از مجمع البیان از امام سجاد روایت نموده كه فرمود : والذی بعث و اشیائهم به منزله فرعون و اشیاعه ، سوگند به كسی كه محمد را به حق بشارت دهند و بیم دهند قرار داد كه نیكان از ما اهل بیت و پیروان آنها مانند موسی و پیروان او هستند و دشمنان ما و پیروان آنها مانند فرعون و پیروان اویند .
نظرات شما عزیزان: